Hae psykoterapeuttia tai toimipaikkaa

Ammatillinen lukupiiri

Työnohjauksessa käyminen on tärkeää psykoterapeutille monesta syystä. Useampi näkökulma potilaiden terapiaprosesseihin lisää työn laatua. On tärkeää käsitellä myös työhön liittyviä omia tunteita ja kehonkin tuntoja. Työasioiden purkaminen ja käsittely vapauttaa elämään omaa elämää todellakin omana – vaikka potilaita ja heidän toimintatapojaan, ilmeneviä positiohoukutuksia ja vastatunteita ei voikaan itsestä irrottaa iltojen, viikonloppujen ja lomien ajaksi. Työvälineemme on oma mielen maailmamme, ja sen huoltaminen työnohjauksessa ja omassa psykoterapiassakin on jatkuva tehtävämme.

KAT-yhteisö on nyt löytänyt uuden raikkaan tavan täydentää tätä huoltoa ja näkökulmien laajentamista! Pieni ryhmä psykoterapeutteja on kokoontunut neljä kertaa ammatilliseen lukupiiriin. Yhdistys on luvannut taloudellista tukea niin että voidaan kokoontua jatkossa Psykologikeskus Psyyken tiloissa Mäkelänkatu 2C:ssä, Lääkäritalossa.

Olemme käsitelleet Pentti Ikosen Psykoanalyyttisiä tutkielmia (osa 1) –kirjaa ja saaneet ravintoa ja uusia ajatuksia, tuulettaneet tunteitamme olemalla luovia eikä niin virallisia ja pidättyväisiä! Nauruakin on huoneesta kuulunut. Muistoja omasta elämästä on noussut mieleen, ymmärrystä itseä kohtaan, omaa työtä kohtaan on virinnyt taas lisää! Itse olen pitänyt erittäin tärkeänä psykoanalyyttisen ajattelun ja teoriankin pientä lisäavautumista. Onhan oma terapiaviitekehyksemme noussut (myös) psykoanalyyttisen ajattelun maaperästä.

Seuraava kokoontuminen on 4.4.13 klo 18. Luettavana nyt artikkelit Kaikkein yleisimmästä eroottisen elämän alentamisesta ja Oidipaalisista vaikeuksista falliseen universumiin.  Seuraavalla kerralla luultavasti tämän nyt luetun kirjan ”kertauskeskustelu”. Toivomme, että lukupiiriin tulee uusia osallistujia. Tervetuloa!

Kirjaa Psykoanalyyttisiä tutkielmia osa 1 saa ostaa Prometheukselta. http://prometheus.mycashflow.fi/product/18/pentti-ikonen-psykoanalyyttisia-tutkielmia-osa-i

Tarja Hämäläinen